In de periode van 22 april tot 1 juli vinden werkzaamheden plaats om de verkeersveiligheid in afwatering bij 'Halfweg' te verbeteren.

Straatbeeld van Halfweg
Huidige verkeerssituatie bij Halfweg

Maatregelen (uitvoering)

Kruising 'bocht Halfweg'

  • in de bocht wordt een overrijdbare druppel aangebracht waardoor het verkeer een “eigen” rijbaan heeft in de bocht;
  • het kruisingsvlak wordt iets naar achteren verplaatst. Het verkeer komend, vanaf de zijweg naar de Reest, heeft dan goed zicht op verkeer van de Gemeenteweg en Heerenweg;
  • er worden twee tekstborden opgehangen aan weerszijde van de bocht die oplichten als te harder wordt gereden dan de maximum toegestane snelheid van 30 km/uur.

Reestweg

Voor gedeelte van de Gemeenteweg tussen kruising Gemeenteweg/Heerenweg – gemeentegrens geldt een snelheidslimiet van 60 naar 30 km/uur. Gevraagd is om een aanvullende verkeersmaatregel. Op dit gedeelte wordt een verkeersdrempel aangelegd.

Kruising Gemeenteweg – Lankhorsterweg - Haakse aansluiting

Bewoners hebben aangegeven dat verkeer, komend vanaf de Lankhorsterweg rijdend richting Halfweg, vaak de binnenbocht neemt en met te hoge snelheid het kruisingsvlak oprijdt. De kruising met de Lankhorsterweg wordt aangepast waardoor het verkeer meer moet afremmen.

Planning

  • De werkzaamheden worden uitgevoerd in de periode van maandag 22 april tot 1 juli.
  • De nutsbedrijven gaan als eerste van start en met het verleggen van kabels en leidingen.
  • Vervolgens wordt de weg opgebroken en worden de voorzieningen aangebracht voor het verbeteren van de afwatering.
  • Daarna vinden asfalterings- en straatwerkzaamheden plaats om de kruisingen Halfweg en Lankhorsterweg herin te richten.
  • Het werk wordt uitgevoerd door Schagen Infra BV uit Hasselt.

Omleiding

Tijdens de werkzaamheden wordt het doorgaande verkeer omgeleid en heeft het bestemmingsverkeer zoveel mogelijk doorgang. De eerste periode wordt gewerkt met verkeerslichten.

Bereikbaarheid Vergulde Ros

Tijdens de werkzaamheden blijft het Vergulde Ros bereikbaar.

Tekeningen:

Vragen

Voor vragen over de uitvoering neemt u contact op met:

Aanleiding en terugblik

Bewoners van 'Halfweg' hebben hun zorgen geuit over de verkeersveiligheid voor het gebied en met name de kruising Gemeenteweg – Heerenweg 'Halfweg'. Gevraagd is om de verkeerssituatie veiliger te maken.

In 2012 zijn de eerste zorgen door een bewoner geuit over de verkeersveiligheid in de 'bocht'. In 2013 zijn enkele verkeersmaatregelen genomen. Markering en is aangebracht en verkeersborden zijn geplaatst. Deze maatregelen bleken niet het gewenste effect te hebben.

In 2012 zijn de gesprekken hervat voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Bewoners gaven aan dat het aantal ongevallen, dat in de bocht plaatsvindt, hoger ligt dan het aantal geregistreerde ongevallen die bekend zijn bij de gemeente. Niet alle ongevallen zijn bij de politie bekend of worden geregistreerd.

Samen met een verkeersbureau en bewoners is gezocht naar infrastructurele - en gedragsmaatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Oplossingen zijn besproken met aanwonenden en voorgelegd aan het Team Verkeersadvisering van de gemeente. Hier maken ook de politie en VVN afdeling Staphorst deel van uit.

Voorstellen zijn voorgelegd aan de bewoners. Bewoners gaven aan graag nog aanvullende snelheidsremmers aan weerszijden van de bocht om de snelheid er nog meer uit te halen. Aangegeven is drempels, asverspringing of een verhoogd kruisingsvlak. Ook is gevraagd het kruisingsvlak te voorzien van rood asfalt.

Gezien de functie van de weg, de wegbreedte en de nabij gelegen kruispunten is niet gekozen voor drempels of asverspringingen. Samen met het verkeersbureau is de mogelijkheid voor een verhoogd kruisingsvlak onderzocht. Gezien de aangrenzende bebouwing en wegprofiel is de kans groot dat de aanliggende woningen dan te maken krijgen met wateroverlast. Besloten is deze wens niet verder uit te werken. In plaats hiervan worden twee tekstborden geplaatst die oplichten als harder gereden wordt dan de maximum toegestane snelheid van 30 km/uur en de doorgetrokken asstreep verder door te zetten. Het toepassen van rood asfalt in de bocht wordt ook afgeraden. Rood asfalt is kwalitatief minder en zal in de bocht snel kapot worden gereden. Gevolg meer onderhoud, hogere kosten, geen mooi gezicht (reparatieplekken) en vaker afsluiting van weggedeelte in verband met reparatie. Besloten is te kiezen voor zwart asfalt.

Op 6 december 2022 heeft de raad ingestemd met de voorstellen voor de herinrichting van de kruising Gemeenteweg – Heerenweg 'Halfweg'.

Bij verdere uitwering is gekeken of gelijktijdig met deze werkzaamheden ook het afwateringsprobleem dat hier speelt kan worden verbeterd. Hier is onderzoek naar gedaan.
Proefsleuven zijn gemaakt, hoogtes ingemeten en overleg gevoerd met diverse instanties. Met als resultaat dat het mogelijk is. Het verbeteren van de afwatering wordt nu meegenomen in dit project. Dat betekent aanbrengen nieuwe buizen, extra kolken, het aanpassen van het afschot van de weg en het opschonen en doortrekken van sloten.

Donderdag 4 april vond de aanbesteding van het werk plaats.

Subsidie

Voor dit project ontvangt de gemeente Staphorst, in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid, subsidie van de provincie Overijssel. De maatregelen hebben als doel het verbeteren van de veiligheid voor weggebruikers en de kwaliteit van de leefomgeving. Daarnaast ontvangt de gemeente, voor het verbeteren van de afwatering, subsidie van RIVUS. Dit is een samenwerkingsverband op het gebied van de afvalwaterketen (alle activiteiten tussen drinkwaterwinning en rioolwaterzuivering) en klimaatadaptatie met een gezamenlijk beeld van de toekomst in West Overijssel.