Juridisch adviseur
- Opleidingsniveau: HBO
- Dienstverband: tijdelijk met uitzicht op vast
- Uren per week: 32 tot 36
- Maandsalaris: maximaal € 5.009,- bruto
- Plaatsingsdatum: 7 november 2023
- Sluitingsdatum: 15 december 2023
Je bent samen met je collega adviseurs verantwoordelijk voor de juridische advisering en ondersteuning van onze organisatie. Daarnaast ben je secretaris van de bezwaarschriften commissie. Breng jij energie en een frisse wind, zoek je van nature verbinding en samenwerking? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Wat ga je doen?
Het juridisch team bestaat uit 5 personen. Je adviseert het bestuur, het managementteam en collega’s over juridische vraagstukken op privaat- en publiekrechtelijk gebied. De in- en externe ontwikkelingen binnen het vakgebied signaleer en analyseer je en vertaalt dit naar beleidsvoorstellen of -wijzigingen. Je toetst of stelt verordeningen, beleid of overeenkomsten op of actualiseert deze. In afstemming met de collega’s draag je bij aan de afhandeling van verzoeken in het kader van de Wet open overheid (Woo). Tot slot ben je secretaris van de bezwaarschriften commissie. We maken tevens gebruik van externe ondersteuning.
Wie ben jij
Je bent sociaal vaardig, stressbestendig en hebt een proactieve houding. Je kunt makkelijk schakelen tussen diverse werkzaamheden zonder daarbij het overzicht te verliezen. Uiteraard zijn goede mondelinge en schriftelijke contactuele vaardigheden een must. Je bent daarnaast op de hoogte van de trends in jouw vakgebied en hebt een klantgerichte en dienstverlenende instelling. En zeker niet onbelangrijk: je bent een teamplayer met een creatieve persoonlijkheid. Werkervaring binnen een gemeente is een pré.
De afdeling waar jij komt te werken?
Als afdeling Bestuur- & Managementondersteuning is het onze taak om bestuur, management en medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen en te adviseren in de uitvoering van hun taken. Dit met als doel een optimale en kwalitatief goede dienstverlening richting onze inwoners, ondernemers en verenigingen. We voeren uiteenlopende taken uit, ondergebracht in de teams: 'Vastgoed, Onderwijshuisvesting en Facilitair'; 'Financiën en HRM'; 'Informatiemanagement, Proces en Control' en 'Publiek en Bestuur'.
Ons juridisch team maakt onderdeel uit van het team Publiek en Bestuur. De medewerkers werken collegiaal samen met passie en respect voor ieders vakgebied met als doel het behalen van maximaal gezamenlijk resultaat.
Wat heb je écht nodig om deze job goed te kunnen doen?
- Je beschikt over een WO werk- en denkniveau met een juridische achtergrond.
- Je hebt kijk op regionale samenwerking en bent goed in staat ook over de grenzen van je eigen vakgebied heen advies uit te brengen (integrale advisering).
- Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en politieke (on)mogelijkheden. Je bent integer.
- Je hebt een duidelijke mening en kunt deze zowel schriftelijk als mondeling overtuigend verwoorden.
- Je kunt goed samenwerken en bent klantgericht. Je bent intern een verbindende schakel met je collega juristen. Je pakt samen met het team de werkzaamheden op zoals juridische vraagstukken, bezwaarschriften, beroepszaken, mediation en Woo verzoeken.
- Je bent vakkundig en kunt de vraagstukken analyseren.
- Je hebt een heldere prioritering en strategie. Je geeft rolvast advies aan de ambtelijke en bestuurlijke organisatie.
Wat maakt dat deze baan jóuw baan mag worden?
- Onze werksfeer kenmerkt zich door collegialiteit, respect en saamhorigheid. We zijn trots op ons werk!
- Wij betalen je wat je waard bent: deze functie kent momenteel een maximumsalaris van € 5.009,- bruto per maand (schaal 10) bij een fulltime dienstverband (36 uur).
- Daar bovenop ontvang je ruim 17% van je bruto salaris als persoonlijk budget dat je in kunt zetten voor uitruil reiskosten woon-werkverkeer, het aanschaffen van een fiets of kopen van extra verlof.
- 194,4 uur verlof en de optie tot bijkopen van verlof tot maximaal 187 uur. In totaal kun je zo de mogelijkheid creëren tot ruim 10 weken verlof per jaar.
- Een jaarlijks budget voor je persoonlijke gezondheid van € 125,- netto.
- Tegemoetkoming in de kosten van je zorgverzekering, € 168,- per jaar bruto.
- Jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling vinden we belangrijk, in aandacht én actie.
- We stimuleren ook een goede balans tussen werk en privé: we kennen flexibele werktijden, we werken tijd en plaats onafhankelijk dus thuiswerken behoort tot de mogelijkheden.
Hoe komen we met jou in contact?
We houden in Staphorst niet van lange procedures. Mail je cv en een bondige motivatie waarom we juist met jou verder zouden moeten voor 15 december naar vacatures@staphorst.nl.
Wil je eerst graag meer weten over onze organisatie of de vacature? Neem dan contact op met Jacob Herms, teamcoördinator Publiek en Bestuur, via 06 - 30 97 48 93.
Collega's aan het woord
Wat maakt het werken bij gemeente Staphorst zo uniek? Bekijk de interviews met medewerkers en maak die kleurrijke stap!

Waar staat Staphorst voor?
Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij grote waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met ruim 17.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.
Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, die voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We kijken continue vooruit en richten onze blik op de toekomst.