Aanvraag evenementenvergunning

Klein of groot evenement

De informatie die u ons stuurt helpt ons te bepalen of het gaat om een evenement. En ook om te bepalen of het gaat om een klein of een groot evenement. Daarvoor kijken we onder andere naar:

  • het geluid van live muziek of een muziekinstallatie;
  • invloed op de openbare orde en veiligheid;
  • of er alcohol wordt geschonken en/of verkocht;
  • het totale aantal aanwezigen;
  • het tijdstip en de tijdsduur van het evenement.

Vergunningverlening

Vergunningverlening klein evenement

Gaat het om een klein evenement? Dan hoeft u alleen het aanvraagformulier in te vullen en op te sturen. Hebben we toch nog vragen, dan nemen we contact met u op. Anders krijgt u na [termijn] bericht dat de vergunning voor uw evenement is verleend.

Vergunningverlening groot evenement

Gaat het om een groot evenement, dan verloopt de vergunningverlening als volgt.

  • U stuurt ons het ingevulde aanvraagformulier toe. Dat doet u minstens 14 weken vóór de startdatum van het evenement.
  • Daarna neemt een medewerker van de gemeente contact met u op. Deze persoon stelt u nog wat vragen of maakt met u een afspraak voor een gesprek.
  • Het kan zijn dat een tweede gesprek volgt met ook iemand van de politie en van de brandweer. U bespreekt dan samen wat uw evenement betekent voor de openbare orde en veiligheid.
  • Voor grote evenementen is een draaiboek nodig. Daarin beschrijft u uitgebreid hoe u het evenement organiseert. Zo kunnen we samen veiligheidsrisico’s en overlast voor de omgeving zo veel mogelijk beperken. Voor het draaiboek kunt u gebruikmaken van dit format. (welk format?) Het draaiboek bespreken we met politie en brandweer. Ook sturen we het ter informatie aan de Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zij gebruiken die informatie voor eventuele inzet van ambulances. Het draaiboek is onderdeel van de voorschriften voor de vergunning.
  • Het kan zijn dat voor het evenement ontheffingen nodig zijn. Bijvoorbeeld voor het schenken en/of verkopen van zwak-alcoholische dranken. Of voor geluidhinder of een wegafsluiting. Dat bespreken we dan ook met u. U vraagt die vergunningen daarna aan.

Vergunning voor uw evenement aanvragen

U vraagt de vergunning minstens 14 weken vóór de startdatum van het evenement aan. Die tijd is echt nodig: maximaal 8 weken voor de behandeling van uw aanvraag; daarna nog 6 weken voor de bekendmaking en de bezwaartermijn. U vraagt uw vergunning aan met dit formulier.

Alcohol

Wilt u zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn verkopen of schenken tijdens een evenement? Volgens de Alcoholwet is daarvoor een ontheffing nodig.

Wat kost het?

De gemeente maakt kosten voor diensten en producten. Als gedeeltelijke vergoeding van die kosten brengt de gemeente leges in rekening. Zulke leges gelden ook voor de behandeling van een Aanvraag evenementenvergunning en voor ontheffingen. Jaarlijks stelt de gemeente de legesverordening vast. De legestarieven staan in de bijbehorende tarieventabel. Daar vindt u ook de tarieven voor het organiseren van evenementen en markten.

  • A-evenement: € 59,00
  • B-evenement: € 267,50
  • C-evenement: € 641,00
  • Ontheffing voor schenken van zwak-alcoholische dranken: € 65,00

Verkeersregelaars

Om het verkeer en parkeren in goede banen te leiden, zijn bij sommige evenementen verkeersregelaars nodig. Zij moeten jaarlijks een training volgen bij de politie. In overleg met de politie kijken we of verkeersregelaars nodig zijn.

Contact

U kunt ons bereiken via het Omgevingsloket:

We denken graag met u mee.