Evenement organiseren
De gemeente Staphorst is een kleurrijke gemeente met een aantal dorpen en buurtschappen. Elk heeft een eigen karakter. Vele verenigingen en organisaties organiseren er evenementen, verspreid over het jaar, eenmalig of jaarlijks. Samen zorgen ze voor een breed aanbod aan activiteiten en festiviteiten. En daar zijn we trots op.

Evenementen dragen bij aan de levendigheid in onze gemeente. Ze versterken het gemeenschapsgevoel en de saamhorigheid. Ook zetten ze de gemeente op de kaart en stimuleren ze de lokale economie. Door dit alles wordt het aantrekkelijker om hier te wonen, ondernemen en ontspannen.
Gedeelde verantwoordelijkheid van organisator en gemeente
Bij het organiseren van een evenement komt veel kijken. Ook zijn er vaak veel mensen bij betrokken. Een evenement heeft dus gevolgen voor de omgeving. Dat betekent voor de organisator en voor de gemeente een grote verantwoordelijkheid. Samen zijn we verantwoordelijk voor de veiligheid van bezoekers, medewerkers en vrijwilligers. En ook voor de leefbaarheid voor omwonenden. De afspraken daarover leggen we vast in een evenementenvergunning. Deze is gebaseerd op de Algemene plaatselijke verordening.
Activiteit melden of vergunning aanvragen?
- Gaat het om een klein evenement? Dit wordt een activiteit genoemd. Hiervoor hoeft u niet altijd een vergunning aan te vragen. U kunt een 'melding activiteit' doen wanneer uw activiteit aan enkele voorwaarden voldoet.
- Gaat het om een groot evenement? Vraag hiervoor een evenementenvergunning aan. Ook hierbij gelden enkele voorwaarden. Vergeet bij de aanvraag niet een veiligheidsplan en situatietekening bij te voegen.
Contact
U kunt ons bereiken via het Omgevingsloket:
- telefoonnummer: (0522) 467 467
- e-mail: evenementen@staphorst.nl
We denken graag met u mee.