Stedenbouwkundige

Wij zoeken een enthousiaste Stedenbouwkundige die onze gemeente helpt bij het vormgeven van duurzame en toekomstbestendige ruimtelijke plannen. Zet jouw talent in en kom werken bij gemeente Staphorst!

  • Dienstverband: Tijdelijk met uitzicht op vast
  • Uren per week: 36 uur
  • Maandsalaris: maximaal € 6.459,- bruto (schaal 10) inclusief IKB (individueel keuzebudget)
  • Plaatsingsdatum: 13 november 2025
  • Reageren voor: 1 december 2025
Wat ga je doen?

Als Stedenbouwkundige lever je een cruciale bijdrage aan de ruimtelijke toekomst van onze gemeente. Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen en plannen van de fysieke leefomgeving en adviseert over de inrichting ervan. In je werk zoek je voortdurend de optimale balans tussen duurzaamheid, leefbaarheid en de lange termijn ambities van de gemeente.

Jouw kerntaken:

  • Het opstellen en begeleiden van stedenbouwkundige plannen, variërend van gebiedsontwikkeling en herontwikkeling tot beeldkwaliteitsplannen en stedenbouwkundige visies.
  • Een bijdrage leveren aan de totstandkoming van ruimtelijk beleid.
  • Vertalen van beleid naar uitvoerbare ontwerpen en adviseren van interne en externe partijen.
  • Betrekken van stakeholders en inwoners bij planvorming.
  • Meewerken aan strategische vraagstukken binnen de regio Zwolle samen met gebiedsregisseurs.
  • Volgen van trends en ontwikkelingen in het vakgebied en toepassen in projecten.
Waar kom je te werken?

Onze afdeling Fysieke Leefomgeving is actief op alle terreinen van de fysieke leefomgeving. Binnen de drie teams Omgevingsbeleid, Veiligheid, vergunningverlening, toezicht & handhaving en Openbare ruimte werken wij voor en samen met inwoners en ondernemers aan een prettige leefomgeving. In deze functie word je onderdeel van het veelzijdige team Omgevingsbeleid.

We luisteren naar wensen en belangen van de inwoners en bedrijven en wegen deze af binnen onze kaders. Op deze afdeling bieden we jou alle mogelijkheden om je eigen ontwikkeling in te zetten voor de ontwikkeling van Staphorst. Onze teams kenmerken zich door een informele werksfeer, korte lijnen, eigen initiatief en compacte teams.

Wat maakt werken in Staphorst speciaal?

Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met iets meer dan 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.

Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.

Wat heb je nodig om deze baan goed te kunnen doen?
  • HBO Ruimtelijke Ontwikkeling in de richting van stedenbouw, Technische Universiteit (bachelor of master), de Academie van Bouwkunst of een vergelijkbare opleiding..
  • Sterke ontwerp- en analysevaardigheden.
  • Goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden
  • Ervaring met woningbouwopgaven en grootschalige gebiedsontwikkeling.
  • Actuele kennis van de Omgevingswet.
  • Vaardigheid met Adobe Creative Cloud (InDesign, Photoshop, Illustrator), SketchUp en Vectorworks.
Wat maakt dat deze baan jouw baan mag worden?
  • Deze functie kent een minimumsalaris van € 4.010,- (schaal 9) en een maximumsalaris van € 6.459,- (schaal 10) bruto per maand inclusief IKB. De inschaling vindt plaats op basis van jouw vooropleiding, kennis en ervaring
  • Je hebt recht op 201,6 uur verlof en via het IKB bestaat de mogelijkheid voor het bijkopen van 187 uur op basis van een fulltime [36 uur] dienstverband.
  • Een vrij te besteden individueel keuzebudget (IKB) van 17,05%.
  • We vinden vitaliteit belangrijk! Daarom ligt er elke dag vers fruit van lokale ondernemers klaar. Daarnaast bieden we een budget voor persoonlijke gezondheid aan (€125 naar rato van je dienstverband). Ook krijg je een tegemoetkoming voor zorgverzekering.
  • We bieden flexibele werktijden en mogelijkheid tot thuiswerken.
  • Je krijgt de mogelijkheid om opleidingen te volgen met aandacht voor jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Bekijk hier alle secundaire arbeidsvoorwaarden en onze manier van (thuis)werken

Hoe komen we met jou in contact?

We houden in Staphorst niet van lange procedures. Solliciteer via onderstaande link voor 1 december 2025, samen met een cv en bondige motivatie waarom we juist met jou verder zouden moeten. De eerste gesprekken zijn gepland in week 50.

Online solliciteren

Vragen? Neem dan contact op met Dennis Overmulder, Teamcoördinator Omgevingsbeleid, via 0522-467581.

De interne- en externe selectieprocedure verloopt gelijktijdig. Bij gelijke geschiktheid geniet de interne kandidaat de voorkeur.

Collega's aan het woord

Wat maakt het werken bij gemeente Staphorst zo uniek? Bekijk de interviews met medewerkers en maak die kleurrijke stap!