Leden en een voorzitter voor de bezwaarschriftencommissie

Ben jij een juridisch expert en kun jij situaties onafhankelijk beoordelen? Wij zoeken (plaatsvervangende) leden en een voorzitter voor de bezwaarschriftencommissie.

Onze bezwaarschriftencommissie bestaat uit een voorzitter en twee leden. Daarnaast zijn er twee plaatsvervangende leden. Zij worden ondersteund door een ambtelijk secretaris die is aangewezen door het college. We hebben plek voor drie nieuwe leden waarvan één voorzitter.

Wat ga je doen?

De commissie adviseert het college van B&W, en soms de burgemeester of de gemeenteraad, over de afdoening van bezwaarschriften in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, over omgevingsvergunningen, APV-vergunningen, verkeerszaken, uitkeringen, subsidies, etc. Uitgezonderd zijn de bezwaarschriften op het terrein van gemeentelijke belastingen, Wet waardering onroerende zaken en functiewaardering. Hoorzittingen vinden doorgaans één keer per maand plaats op maandagavond. De commissie hoort bezwaarmaker en het gemeentebestuur tijdens de hoorzitting. Per jaar worden gemiddeld 40 bezwaarschriften ingediend.

Wat maakt werken in Staphorst speciaal?

Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met iets meer dan 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.

Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.

Wat heb je nodig om deze baan goed te kunnen doen?

  • Je beschikt over juridische achtergrond en/of relevante werkervaring op HBO- of universitair niveau.
  • Je hebt kennis van veel in bezwaarschriften voorkomende rechtsgebieden zoals het Omgevingsrecht, de APV, het sociaal zekerheidsrecht en/of subsidierecht.
  • Je hebt zicht op de verschillende belangen, maar ook oog voor de gevoelens die tijdens het horen bij de betrokken partijen naar voren kunnen komen.
  • Je bent in staat om een onafhankelijk oordeel te vormen.
  • Daarnaast heb je een brede maatschappelijke belangstelling en uiteraard heb je goede communicatieve en sociale vaardigheden.
  • Je hebt geen directe of indirecte binding met het bestuur of een adviesorgaan van de gemeente en bent niet woonachtig in de gemeente Staphorst.
Wat bieden we jou?

(Plaatsvervangende) commissieleden ontvangen een vergoeding van € 200,50 voor een vergadering waarin zaken geagendeerd worden. De voorzitter ontvangt € 240,60. Je ontvangt daarnaast een reiskostenvergoeding van € 0,23 per kilometer. Het betreft een benoeming voor de periode van vier jaar met mogelijkheid tot herbenoeming.

Nieuwsgierig of geïnteresseerd?

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Sylvia Noordman, secretaris van de commissie, telefoon: (0522) 74 71 65 of Jacob Herms, teamcoördinator Team Publiek en Bestuur, telefoon (0522) 46 74 15.  

Hoe komen we met jou in contact?

We houden in Staphorst niet van lange procedures. Solliciteer via onderstaande link voor 9 januari 2026 samen met een cv en bondige motivatie waarom we juist met jou verder zouden moeten. De eerste gesprekken vinden plaats op donderdagochtend 15 januari.

Solliciteer hier

Collega's aan het woord

Wat maakt het werken bij gemeente Staphorst zo uniek? Bekijk de interviews met medewerkers en maak die kleurrijke stap!