Informatie Tweede Kamerverkiezingen 29 oktober

Op woensdag 29 oktober 2025 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Iedere inwoner van de gemeente Staphorst van 18 jaar en ouder en met de Nederlandse nationaliteit mag dan stemmen. Hieronder vindt u een aantal belangrijke vragen en antwoorden over de verkiezingen.

Waar en hoe kunt u stemmen?

U kunt op 29 oktober tussen 7.30 en 21.00 uur stemmen. Er zijn op verschillende plekken in de gemeente stembureaus. De precieze locaties worden later bekend. Om te mogen stemmen heeft u twee dingen nodig:

  • uw stempas. Deze krijgt u op uiterlijk 15 oktober per post thuisgestuurd;
  • uw identiteitsbewijs. Deze mag maximaal vijf jaar verlopen zijn.

Raakt u uw stempas kwijt?

Heeft u een stempas gehad en raakt u die kwijt? Dan kunt u een vervangende stempas aanvragen. Dat kan op drie manieren:

  • digitaal met uw DigiD op www.staphorst.nl/verkiezingen. Klik op ‘Formulieren’ en dan op ‘Stempas’. U kunt het formulier tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 17.00 uur invullen;
  • via de post. U kunt hiervoor een formulier downloaden op www.staphorst.nl/verkiezingen bij ‘Formulieren’ of ophalen in het gemeentehuis. U stuurt het formulier vervolgens naar de gemeente Staphorst, Bureau verkiezingen, Binnenweg 26, 7951 DE Staphorst. De gemeente moet het ingevulde formulier uiterlijk op vrijdag 24 oktober 17.00 uur binnen hebben;
  • vraag mondeling een nieuwe stempas aan. Ga hiervoor uiterlijk dinsdag 28 oktober 12.00 uur naar de balie Burgerzaken in het gemeentehuis van Staphorst. Maak van tevoren een afspraak.

Na de aanvraag van een nieuwe stempas kunt u alleen nog met uw nieuwe stempas stemmen. Ook als u uw oude stempas toch nog terugvindt.

Wilt u stemmen in een andere gemeente?

Met uw stempas kunt u alleen stemmen in de gemeente Staphorst. Wilt u stemmen in een andere gemeente? Vraag dan een kiezerspas aan. Hiermee kunt u op elk stembureau in Nederland stemmen. U kunt de kiezerspas op drie manieren aanvragen:

  • digitaal met uw DigiD op www.staphorst.nl/verkiezingen. Ga naar ‘Formulieren’ en dan naar ‘Kiezerspas’. U kunt het formulier tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 17.00 uur invullen;
  • via de post. U kunt hiervoor een formulier downloaden op www.staphorst.nl/verkiezingen bij ‘Formulieren’ of ophalen in het gemeentehuis. Stuur het formulier vervolgens naar de gemeente Staphorst, Bureau verkiezingen, Binnenweg 26, 7951 DE Staphorst. De gemeente moet het ingevulde formulier uiterlijk op vrijdag 24 oktober 17.00 uur binnen hebben;
  • vraag mondeling een kiezerspas aan. Ga hiervoor uiterlijk dinsdag 28 oktober 12.00 uur naar de balie Burgerzaken in het gemeentehuis van Staphorst. Maak van tevoren een afspraak.

Heeft u al een stempas op het moment dat u een kiezerspas aanvraagt? Dan moet u die inleveren. Stuur deze mee met het formulier of geef hem af op het gemeentehuis.

Wilt u iemand voor u laten stemmen?

Kunt u zelf niet naar een stembureau op de dag van de verkiezingen? Dan kunt u iemand anders voor u laten stemmen. Dat kan op twee manieren:

  1. iemand machtigen via uw stempas. Dit kan alleen als de persoon die voor u stemt in dezelfde gemeente woont als u. U vult hiervoor de achterkant van uw stempas in. Geef vervolgens uw stempas en een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de persoon die voor u gaat stemmen. Hij of zij brengt uw stem tegelijkertijd uit met zijn of haar eigen stem;
  2. u kunt ook via een machtigingsformulier iemand anders voor u laten stemmen. Deze persoon hoeft niet in dezelfde gemeente als u te wonen. Vul hiervoor samen met de persoon die u machtigt een formulier in:
    • digitaal met uw DigiD op www.staphorst.nl/verkiezingen. Ga naar ‘Formulieren’ en dan naar ‘Volmacht’. U kunt de volmacht digitaal tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 17.00 uur aanvragen.
    • via de post. U kunt hiervoor een formulier downloaden op www.staphorst.nl/verkiezingen bij ‘Formulieren’ of in het gemeentehuis. Het formulier stuur u vervolgens naar de gemeente Staphorst, Bureau verkiezingen, Binnenweg 26, 7951 DE Staphorst.. De gemeente moet het ingevulde formulier uiterlijk op vrijdag 24 oktober 17.00 uur binnen hebben.

Waar en wanneer worden de stemmen geteld?

De stemmen in de gemeente Staphorst worden op donderdag 30 oktober vanaf 9.00 uur geteld door het gemeentelijk stembureau. Dit vindt plaats in de Sporthal Staphorst, Hoogeweg 21. De uitslag wordt dezelfde dag bekend. Het tellen van de stemmen en de zitting voor de bekendmaking van de uitslag zijn openbaar.

Wilt u meer informatie?

Kijk dan op www.staphorst.nl/verkiezingen. Ook kunt u contact opnemen met Bureau Verkiezingen van de gemeente Staphorst via verkiezingsteam@staphorst.nl, of telefoonnummer (0522) 46 75 59.