Huishoudboekje op orde: begroting in zwarte cijfers
Het college van burgemeester en wethouders heeft de begroting 2026 met een financiële doorkijk naar de komende jaren aangeboden aan de gemeenteraad. In november neemt de gemeenteraad hierover een besluit. De begroting sluit aan bij de financiële afwegingen die de gemeenteraad heeft vastgesteld in de kadernota 2026. Ook sluit de begroting aan op financiële inzichten in de voorgaande begroting van 2025. Daarin werd aangegeven dat Staphorst structureel lagere inkomsten krijgt vanuit het Rijk. Het college gaat zorgvuldig en behoedzaam met inkomsten en uitgaven om. Het resultaat is een begroting in zwarte cijfers.
Evenwicht
Wethouder Lucas Mulder van financiën: “Ondanks minder geld van het Rijk is ons huishoudboekje op orde. Onze inzet om dit voor elkaar te krijgen, sluit naadloos aan bij de doelen in het coalitieakkoord. We doen wat we beloven en dat betekent een duurzaam, gezonde en robuuste begroting.” Voor de komende jaren zijn de verwachte inkomsten en uitgaven in evenwicht en is het begrotingssaldo in 2026 600.000 euro in de plus. Dat komt vooral doordat sommige projecten pas na 2026 worden afgerond, dus die kosten komen later.
Veel plannen, maar we blijven behoedzaam
De begroting biedt ruimte om plannen voor bijvoorbeeld woningbouw door te laten gaan. Ook allerlei initiatieven gericht op zorg, jeugd en werk pakt de gemeente op. Verder geeft de wethouder aan dat de gemeente wel telkens een afweging moet maken of een uitgave echt nodig is: “Het zorgvuldig en behoedzaam op de portemonnee letten, blijft de komende jaren belangrijk om die zwarte cijfers te behouden. Een sluitende meerjarenbegroting is altijd ons uitgangspunt.”
Uitgaven en inkomsten in 2026
In 2026 verwacht de gemeente € 65,4 miljoen aan uitgaven, waarvan het grootste deel bestemd is voor het sociaal domein (zorg, jeugd en werk). De inkomsten zijn € 66 miljoen. De zogenoemde vrij besteedbare reserve neemt de komende jaren behoorlijk af, maar blijft wel boven de door de gemeenteraad vastgestelde grens van 6,2 miljoen euro voor noodgevallen.
Woonlasten
Ongeveer 70% van de inkomsten van een gemeente komt tot nu toe vanuit het Rijk. Vanaf 2026 worden deze inkomsten minder. In 2026 stijgt de afvalstoffenheffing met gemiddeld € 7,60 per huishouden per jaar, vanwege hogere kosten voor het ophalen en verwerken van afval. De onroerendezaakbelasting stijgt voor het eerst na enkele jaren. Vanaf 2027 drie jaar achterelkaar met 2,5%. De rioolheffing blijft gelijk aan 2025.

Planning
De gemeenteraad bespreekt de begroting en het meerjarenperspectief op dinsdag 28 oktober 2025. Op dinsdag 11 november vindt de vaststelling plaats.
De vergaderingen van de gemeenteraad zijn live bij te wonen of digitaal te volgen via www.staphorst.nl/raadsvergadering.