Dag van de kandidaatstelling

Alle politieke partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezing op 18 maart 2026 moeten een kandidatenlijst inleveren. Dit moet op de dag van de kandidaatstelling: maandag 2 februari 2026. Het inleveren van de kandidatenlijst gebeurt bij het centraal stembureau van de gemeente Staphorst. Het centraal stembureau controleert de kandidatenlijsten en bijbehorende documenten.

Meld je partij aan!

Voor het inleveren van de kandidatenlijsten wordt op de dag van de kandidaatstelling een afspraak gemaakt. Meld daarom je politieke partij aan bij Bureau Verkiezingen. Dit kan via verkiezingsteam@staphorst.nl.

Door het aanmelden van je partij weet de projectgroep verkiezingen welke partijen mee willen doen aan de verkiezing én dus een kandidatenlijst moeten inleveren. Door het maken van afspraak is voor elke politieke partij voldoende tijd om de documenten in te leveren. Missen er documenten? Als partij krijg je twee dagen de tijd om verzuimen te herstellen.

Documenten die nodig zijn op de dag van de kandidaatstelling

De volgende documenten levert iedere partij in op de dag van kandidaatstelling:

Kandidatenlijst (model H-1)

De kandidatenlijst wordt aangemaakt met het programma Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV2020-PP). Dit wordt beschikbaar gesteld door de Kiesraad, hierover volgt later meer informatie.

Op de kandidatenlijst staan de namen van de kandidaten in gewenste volgorde en gekozen schrijfwijze.

Instemmingsverklaring van elke kandidaat op de kandidatenlijst (model H-9)

Een kandidaat kan niet zonder toestemming op de lijst worden gezet. Daarom is van elke kandidaat een ingevulde en ondertekende instemmingsverklaring nodig.

Kopie identiteitsbewijzen van alle kandidaten

Kopie van de voor- en achterkant van het identiteitsbewijs van alle kandidaten die op de kandidatenlijst staan.

Geldig identiteitsbewijs van de inleveraar

Levert de gemachtigde van de politieke partij niet zelf de kandidatenlijst in? Dan is het nodig om een ingevuld formulier model H3-1 mee te geven aan de inleveraar. Met dit formulier geeft de gemachtigde van de politieke partij toestemming om de kandidatenlijst in te leveren en de aanduiding van de partij boven de kandidatenlijst te plaatsen.

Extra documenten

Voor alle partijen die nog geen zetel hebben in de gemeenteraad óf voor het eerst meedoen met de gemeenteraadsverkiezing zijn nog een aantal extra documenten nodig.

Inleveren van minimaal 20 ondersteuningsverklaringen

Een politieke partij die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen géén zetel heeft behaald óf voor het eerst meedoet, moet minimaal 20 ondersteuningsverklaringen inleveren.

Kiezers vanuit de gemeente Staphorst kunnen deze ondersteuningsverklaring vanaf 19 januari 2026 tot en met 2 februari 2026 afleggen aan de balie in het gemeentehuis. 

Waarborgsom betalen van € 225,-

Politieke partijen die nu geen zetel hebben in de gemeenteraad van Staphorst óf voor het eerst meedoen met de gemeenteraadsverkiezingen moeten een waarborgsom van € 225,- betalen. Een bewijs van betaling van de waarborgsom krijgt u nadat u € 225,- heeft overgemaakt. Neem voor meer informatie hierover contact op met Bureau Verkiezingen: