Wat is het?

De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten:

  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • overlijdensakte

U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt.

Afschrift of uittreksel

Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.

Formulier

DigiD linkOnline een afschrift/uittreksel aanvragen

Verwart u dit niet met een uittreksel BRP (Basis Administratie Personen). Dit is namelijk een uittreksel waarop uw naam en adresgegevens vermeld staan. Dit uittreksel vraagt u aan bij de gemeente waar u woont.

Wilt u liever aan de balie in het gemeentehuis een afschrift/uittreksel aanvragen? U kunt hiervoor online een afspraak maken.

Heeft u als notaris, advocaat of gerechtsdeurwaarder een uittreksel nodig? Met eHerkenning kunt u eenvoudig online een uittreksel aanvragen.

eHerkenning linkAanvraag afschrift/uittreksel (zakelijk)

Wat kost het?

€ 16,60

Hoelang duurt het?

  • Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Wat heb ik nodig?

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • een brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs