Het Digitaal Opkopers Register (DOR) is een online in- en verkoopregister. In dit systeem registreert u de goederen die u opkoopt en verkoopt. Het doel van het DOR is om heling tegen te gaan. Ook helpt het de gemeente en politie om gestolen goederen terug te brengen bij de rechtmatige eigenaar.

In het DOR kunt u controleren of goederen als gestolen staan geregistreerd bij de politie. Voert u een goed in wat is gestolen? Dan ontvangt de politie automatisch een melding en wordt het goed bij u opgehaald.

Bekijk het korte informatiefilmpje over het DOR

Hoe werkt het?

Als u regelmatig tweedehands spullen opkoopt en weer verkoopt, bent u verplicht om u als opkoper aan te melden bij de gemeente. Ook bent u verplicht om uw ingekochte spullen bij te houden in een opkopersregister. Dit is verplicht om ervoor te zorgen dat er geen gestolen spullen verkocht worden.

Wat moet ik doen?

Iedere ondernemer die goederen inruilt, inkoopt of inneemt van particulieren of onderling verhandelt, is verplicht zich bij de gemeente als handelaar te melden. Met het aanmeldformulier opkopersregister kunt u zich aanmelden. Het ingevulde formulier wordt automatisch doorgestuurd naar Politie IJsselland Noord voor verdere verwerking.

Daarnaast zijn handelaren volgens de wet verplicht een opkopersregister bij te houden. Alleen nieuwe goederen die via een producent of groothandel worden gekocht, vallen buiten de registratieplicht.

Account Digitaal Opkopers Register aanvragen

Handelaren kunnen het register digitaal bijhouden. Een (gratis) digitaal account kunt u aanvragen door een mail te sturen naar: dor.ijsselland-noord@politie.nl of via telefoonnummer: 0900 - 8844.

Aanvullende info

Merkt u achteraf dat u iets heeft gekocht wat gestolen is?​ Dan kunt u via het DOR direct aangifte doen van heling. Vervolgens kunt u een aanvraag doen om het geld terug te vragen van de klant die het gestolen goed aan u heeft verkocht.